افراطگرایی نوعی بنیادگرایی خشن است که از مهمترین مسائل جریانشناسی دینی پاکستان شده و ابعاد امنیتی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی پیدا کرده است. این موضوع با رویکردهای گوناگون معرفتی- ایدئولوژیک یا سیاسی- اجتماعی بررسی گردیده است. در این مقاله، با توجه همزمان به این دو رویکرد، عواملی بررسی میگردد که سبب میشود گروههای اسلامی در پاکستان هویتی از جنس بنیادگرایی افراطگرا پیدا کنند. چارچوب نظری در این بررسی، نظریهی سازهانگاری است که به عوامل هویتی با رویکرد اجتماعی توجه ویژه دارد. عوامل مؤثر بر هویت از نگاه سازهانگاران عبارت است از: فرهنگ و ارزشها، هنجارها و قواعد رفتاری، عقاید و باورها، کنش متقابل بینالاذهانی (نمادین). در تحلیل بنیادگرایی در پاکستان، هر یک از این عوامل دخیلاند. فرهنگ قبیلهای، از مهمترین عناصر فرهنگی پاکستان در زمینهی بنیادگرایی افراطی به شمار میرود. ایدئولوژی گذشتهگرا و تأسیس خلافت، از مهمترین افکار و ایدئولوژی بنیادگرایان افراطگرا در پاکستان است. ضعف ظرفیت سازشی، خشونتگرایی، ضعف فرهنگ گفتوگو و نبود تساهل در تعامل با دیگران، در بنیادگرایان افراطی در پاکستان وجود دارد. در پایان نیز در بررسی کنش متقابل نمادین براساس رابطهی کنشگر- ساختار، به تعامل نیروهای بنیادگرا با ارتش، دولت و همچنین قدرتهای خارجی پرداخته میشود. این تعامل در قالب امنیت سختافزارانه و نرمافزارانه تحلیل میگردد.
. (1396). بررسی عوامل هویتبخشی بنیادگرایی افراطگرا در پاکستان براساس نظریه سازه انگاری/محسن محمدی. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 5(16), -.
MLA
. "بررسی عوامل هویتبخشی بنیادگرایی افراطگرا در پاکستان براساس نظریه سازه انگاری/محسن محمدی", جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 5, 16, 1396, -.
HARVARD
. (1396). 'بررسی عوامل هویتبخشی بنیادگرایی افراطگرا در پاکستان براساس نظریه سازه انگاری/محسن محمدی', جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 5(16), pp. -.
CHICAGO
, "بررسی عوامل هویتبخشی بنیادگرایی افراطگرا در پاکستان براساس نظریه سازه انگاری/محسن محمدی," جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 5 16 (1396): -,
VANCOUVER
. بررسی عوامل هویتبخشی بنیادگرایی افراطگرا در پاکستان براساس نظریه سازه انگاری/محسن محمدی. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 1396; 5(16): -.