موضوع اصلی این پژوهش مقایسه تطبیقی دو جریان اجتهادی اصولی ایران و جریان اخوان المسلمین مصر در نگرش سیاسی به قرآن است. هدف پژوهش، گردآوری نقاط اشتراک ویژگی ها و نگرشهای اسلامی در راتباط با موضوعات اساسی جهان اسلام و کمک به همگرایی بیشتر است. روش پژوهش با توجه به شیوه قرائت متن و زمینه، گفتمان زمانه(ویژگی های سیاسی اجتماعی) و نوع ویژگی های فکری هر دو جریان را در نگرش سیاسی مؤثر می داند. نقاط مشترک زیادی در ویژگی های فکری هر دو جریان در زمینه نگاه به قرآن، حجیت، زبان داری آن و نگرش حداکثری به قرآن دیده میشود. بیشترین نقاط افتراق، در روش های به کار برده شده، نظیر تأکید بر بعد حکمی فلسفی در جریان اجتهادی و نفی آن در جریان اخوان، دیده میشود. از نظر هر دو جریان، «حکومت »، «دولت» و نظام سیاسی مبتنی بر قرآن است. «قرآن» ملاک عمل جامعه و حکومت اسلامی است. در یافته تحقیق، میتوان گفت که تلاش دو جریان برای ارائه تصویری خالص، اصیل، سازنده، حرکت آفرین و نظام ساز از قرآن است. مباحث مرتبط با نگرش سیاسی به قرآن، بدون توجه به وجوه تفرقه انگیز میان ملل مسلمان و با هدف بازگشت به حیات طیبه قرآنی، در جهان اسلام طرح شده است.
. (1398). مقایسه تطبیقی جریان اجتهادی اصولی ایران با جریان اخوان المسلمین مصر در نگرش سیاسی به قرآن/علیرضا دانشیار. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 01(1), 47-72.
MLA
. "مقایسه تطبیقی جریان اجتهادی اصولی ایران با جریان اخوان المسلمین مصر در نگرش سیاسی به قرآن/علیرضا دانشیار", جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 01, 1, 1398, 47-72.
HARVARD
. (1398). 'مقایسه تطبیقی جریان اجتهادی اصولی ایران با جریان اخوان المسلمین مصر در نگرش سیاسی به قرآن/علیرضا دانشیار', جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 01(1), pp. 47-72.
CHICAGO
, "مقایسه تطبیقی جریان اجتهادی اصولی ایران با جریان اخوان المسلمین مصر در نگرش سیاسی به قرآن/علیرضا دانشیار," جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 01 1 (1398): 47-72,
VANCOUVER
. مقایسه تطبیقی جریان اجتهادی اصولی ایران با جریان اخوان المسلمین مصر در نگرش سیاسی به قرآن/علیرضا دانشیار. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 1398; 01(1): 47-72.