جریان نومعتزله شمال آفریقا به اقتضای دورانی که در آن زندگی میکردند تحت تأثیر مدرنیته غربی، مسائل نظری عقلانیت را معطوف به مدرنیته حل کردند. بر این اساس مبانی آنها در فهم معارف دین با معتزله قدیم فرق میکرد؛ زیرا معتزله قدیم براساس مبانی عقلی و فلسفه توحیدی بود، ولی نومعتزله در شمال آفریقا برخلاف اسلاف خود بر اساس تعامل با غرب، توجه به عقبماندگی جوامع اسلامی و تلاش برای برقراری سازگاری بین دین و مدرنیته، رویکرد خاصی را در تفسیر آیات قرآن در پیش گرفتند. آنان در مبانی هستیشناختی عمدتاً نظام هستی را امری مادی و متحول و در حال تغییر میدانند و رابطه خدا و انسان و جهان را در بررسی گزارههای دینی نادیده میگیرند. ازآنجاکه نظام هستی بر تفکر اعتزال نو با عینک عقل تجربی نگاه میشود، اکثر مفاهیم و آموزههای وحیانی و غیبی مانند خدا، فرشته و بهشت و جهنم یا مورد انکار واقع میشود و یا به تأویل بدون ضابطه دچار میگردد. این تحقیق درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی و انتقادی، مبانی هستیشناختی و شاخصههای تفسیر عقلی جریان نومعتزله در شمال آفریقا به ویژه نصر حامد ابوزید و حسن حنفی را تصویر کرده و آسیبهای آن را در قالب آسیبهای مبنایی هستیشناختی بررسی کند.
. (1398). نقد و بررسی مبانی هستیشناختی جریان نواعتزال در شمال آفریقا (با تاکید بر نصرحامد ابوزید و حسن حنفی) /عبدالله جبرئیلی جلودار. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 01(2), 109-132.
MLA
. "نقد و بررسی مبانی هستیشناختی جریان نواعتزال در شمال آفریقا (با تاکید بر نصرحامد ابوزید و حسن حنفی) /عبدالله جبرئیلی جلودار", جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 01, 2, 1398, 109-132.
HARVARD
. (1398). 'نقد و بررسی مبانی هستیشناختی جریان نواعتزال در شمال آفریقا (با تاکید بر نصرحامد ابوزید و حسن حنفی) /عبدالله جبرئیلی جلودار', جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 01(2), pp. 109-132.
CHICAGO
, "نقد و بررسی مبانی هستیشناختی جریان نواعتزال در شمال آفریقا (با تاکید بر نصرحامد ابوزید و حسن حنفی) /عبدالله جبرئیلی جلودار," جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 01 2 (1398): 109-132,
VANCOUVER
. نقد و بررسی مبانی هستیشناختی جریان نواعتزال در شمال آفریقا (با تاکید بر نصرحامد ابوزید و حسن حنفی) /عبدالله جبرئیلی جلودار. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 1398; 01(2): 109-132.