معنویت در بیانیهگام دوم انقلاب، از جایگاه مهمی برخوردار است؛ هم ازاینرو که یکی از دستاوردهای چهلساله انقلاب،ارتقای معنویت اسلامی بوده و هم از این جهت که یکی از اهداف مهم در گام دوم، ارتقای بیشتر آن در جامعه ایران به حساب آمده است. البته در مقام ارتقای بیشتر معنویت در گام دوم چالشهایی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، رواج معنویتگرایی جدید در ایران است. از همین رو، این مقاله عهدهدار بررسی پیامدهای معرفتی معنویت جدید و ارائه راهکارهایی برای مقابله با آن در جامعه ایرانی است. معنویت جدید دارای پیامدهای متنوعی نظیر ترویج اومانیسم، تحریف فرجامگرایی، تبلیغ معنویت اباحهگرایانه، تعبیر زمینی از عشق و تعبیر مادی از آرامش معنوی است و مهمترین رویکرد برای مقابله با این گونه پیامدها، ارتقای سطح آگاهی عمومی است؛ به عبارت دیگر، افزایش کیفی آگاهی درباره پیامدهای منفی معنویت جدید ازیک سو و محاسن معنویت اسلامی از سوی دیگر، به منزله رویکرد کلانی در راستای تحقق معنویت اسلامی مندرج در بیانیه گام دوم قلمداد میشود. بر همین اساس، میتوان به سه راهبرد اشاره کرد. نخست، راهبردکوتاهمدت تحت عنوان «بیان معایب معرفتی، فرهنگی و اجتماعی معنویت جدید»؛ دوم، راهبرد میانمدت با عنوان: «تغییر نگرش ایرانیان در مورد باورهای معنویتگرایی جدید»؛ سوم، راهبرد بلندمدت که عبارت است از «ارتقای آگاهی از محاسن معنویت اسلامی به منظور تمایل ایرانیان به سوی باورها و لوازم معنویت اسلامی».
. (1399). بایستههای مواجهه با معنویتگرایی جدید در بیانیه گام دوم انقلاب / محمدحسین کیانی. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 02(3), 10-36.
MLA
. "بایستههای مواجهه با معنویتگرایی جدید در بیانیه گام دوم انقلاب / محمدحسین کیانی", جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 02, 3, 1399, 10-36.
HARVARD
. (1399). 'بایستههای مواجهه با معنویتگرایی جدید در بیانیه گام دوم انقلاب / محمدحسین کیانی', جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 02(3), pp. 10-36.
CHICAGO
, "بایستههای مواجهه با معنویتگرایی جدید در بیانیه گام دوم انقلاب / محمدحسین کیانی," جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 02 3 (1399): 10-36,
VANCOUVER
. بایستههای مواجهه با معنویتگرایی جدید در بیانیه گام دوم انقلاب / محمدحسین کیانی. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 1399; 02(3): 10-36.