یکی از مهمترین مسائل مناقشهبرانگیز در چند دهه اخیر، مداخلات نظامی نامشروعی است که در ابعاد منطقهای و بینالمللی رخ داده است. شیعه و سنی، حکومت پیامبر6 را به دلیل نصب الهی مشروع میدانند؛ اما بعد از پیامبر6 بین ایشان اختلاف نظر وجود دارد. شیعیان معتقدند که امامان معصوم: از سوی خداوند متعال نصب شدهاند؛ ولی اهلسنت معتقدند که بعد از پیامبر6 حکومت با رأی و بیعت مشروعیت مییابد. در حقوق بینالملل نیز مشروعیت حاکمان از طریق رضایت مردمی است. حال پرسشی که مطرح میشود این است که: مشروعیت حکومت در اسلام و حقوق بینالملل چگونه است و مشروعیت و صلاحیت مقام دعوتکننده چگونه قابل تشخیص است؟ برای پاسخ به این سؤال با روش توصیفی و تحلیلی میتوان گفت که: مشروعیت حکومت به این است که کسی حق حاکمیت و در دست گرفتن قدرت و حکومت را داشته باشد؛ اگر مقام دعوتکننده صلاحیت قانونی و مشروعیت مردمی نداشته باشد، به منزله عدم مشروعیت مقام دعوتکننده و عدم مشروعیت مداخلهکننده است که اخیرا از سوی تعدادی از کشورها صورت گرفته است.
. (1399). مشروعیت حکومت و مداخله نظامی از طریق دعوت در اسلام (سنی) و حقوق بینالملل / علی دلدار. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 02(4), 121-152.
MLA
. "مشروعیت حکومت و مداخله نظامی از طریق دعوت در اسلام (سنی) و حقوق بینالملل / علی دلدار", جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 02, 4, 1399, 121-152.
HARVARD
. (1399). 'مشروعیت حکومت و مداخله نظامی از طریق دعوت در اسلام (سنی) و حقوق بینالملل / علی دلدار', جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 02(4), pp. 121-152.
CHICAGO
, "مشروعیت حکومت و مداخله نظامی از طریق دعوت در اسلام (سنی) و حقوق بینالملل / علی دلدار," جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 02 4 (1399): 121-152,
VANCOUVER
. مشروعیت حکومت و مداخله نظامی از طریق دعوت در اسلام (سنی) و حقوق بینالملل / علی دلدار. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 1399; 02(4): 121-152.