فضای مجازی به عنوان «رسانه الکترونیکی که از طریق آن اطلاعات ایجاد، انتقال، دریافت، ذخیره، پردازش و حذف میشود»، زندگی بسیاری را در زمینههای مختلف، از روابط اجتماعی گرفته تا اقتصاد، سرگرمی و آموزش، شکل میدهد و با توجه به نیازهای متغیر افراد، کارکردهای مختلف به خود میگیرد. امروز فضای مجازی و رسانههای اجتماعی به لحاظ تأثیرگذاری، از چارچوبهای مجازی فراتر رفته و بر جهان فیزیکی و اجتماعی تأثیر میگذارد. فضای مجازی با تغییر فرهنگ و اجزای آن در عصر دیجیتال، اشکال فرهنگی جدیدی را ایجاد میکند. دینداری نیز که یکی از اجزای مهم تجلیات فرهنگی و اجتماعی است، در این فرایند تحت تأثیر قرار میگیرد. مقاله حاضر با توجه به این واقعیت، بهمنظور شناسایی دامنه و ابعاد تأثیرگذاری فضای مجازی بر دینداری (هدف)، مسئله نقش و تأثیر فضای مجازی در تحول دینداری را مورد پرسش قرار داده (پرسش) و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و رهیافت هایدگری و بودریاری (روش) دگرگون شدن برداشت از حقیقت و امر قدسی، هویت دینی، مرجعیت دینی، مفهوم عفت و مصرفی شدن امر دینی را بهعنوان مؤلفههای دینداری که تحت تأثیر فضای مجازی تحول یافتهاند، معرفی کرده (فرضیه) و به نتیجه سکولار بودن بالذات فضای مجازی دست یافته است (یافته).