معنویتهای نوپدید به گروههای معنویتگرایی گفته میشود که از دهۀ1960 به بعد در بطن مدرنیته و پست مدرنیته ظهور یافتهاند و به دلیل سازگاری با چارچوب ارزشی پساسنتی، به دوام و بقای خود تاکنون قوت بخشیدهاند. یورش گسترده ای فکری این گروهها از طریق فضای مجازی بر روح و روان جامعه، این پرسش را ضروری می نماید که چه ارتباطی میان این گروهها و فضای مجازی و جود دارد و چگونه می توان با این گروهها در فضای مجازی مقابله کرد؟ در این پژوهش، جنایت تبعیض نژادی از منظر فقه اسلامی و حقوق بینالملل کیفری با روش توصیفی ـ تحلیلی و به شیوه گردآوری مدارک و روش اسنادی بررسی شده است. در این نوشتار ابتدا مفاهیم کلیدی پژوهش مثل «معنویتهای نوپدید»، «فضای مجازی» و... مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن جهات مشترک در گرایشهای متفاوت معنویتهای نوپدید، تعداد و تهدید جهانی معنویتهای نوپدید، مدلهای دستهبندی کلی معنویتهای نوپدید، چالشهای عمومی معنویتهای نوپدید، پایگاههای الکترونیک معنویتهای نوپدید، فضای مجازی در خدمت معنویتهای نوپدید، شگردهای تبلیغی معنویتهای نوپدید در فضای مجازی، شعارهای معنویتهای نوپدید، فرصتهای مقابله با این فرقهها در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت از برآیند آنها این نتیجه بدست آمده است که ضروری است که به موازات فعالیت این گروهها، فضای مجازی حد اقل در چند محور به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد: فعالیت این گروهها و نتایج این فعالیت ها درک و فهم و از طریق همین فضای مجازی اطلاع رسانی گردد، در عین اینکه پوشش های زیبا و مشابهت های ظاهری این ایده ها با عرفان های اصیل دینی در فضای مجازی مرزگذاری گردیده و در نهایت اصول و گزاره های عرفانهای اصیل از طریق همین فضای مجازی به رهپویان معرفی گردد.