نوشتار حاضر به مسئلهی تبیین وضعیت موجود از دیدگاه جریانهای عمدهی فکری سیاسی در افغانستان معاصر مانند چپگرایی، اسلامگرایی و لیبرالیسم پرداخته است و به این پرسش پاسخ میدهد که جریانهای یادشده چه درکی از وضعیت موجود داشته و چگونه به تبیین آن پرداختهاند؟ در بدو نظر میتوان گفت جریانهای یادشده هر کدام با تناسب پیشفرضها و مبانی فکری وابسته به آن، به تبیین وضعیت غیرمطلوب پرداخته و دلالتهای گوناگونی در تبیین آن به کار گرفتهاند. با وجود این، همهی این جریانها در یک نقطه با هم مشترکاند و آن اینکه هیچ کدام نتوانستهاند تبیین جامع و مبتنی با واقعیات افغانستان از وضعیت غیرمطلوب ارائه دهند و به همین جهت در ترسیم الگوی مطلوب نیز موفقیت چندانی نداشتهاند. در بررسی موضوع از روش توصیفی با رویکرد انتقادی و در چارچوب دلالت تبیینی استفاده شده است. این چارچوب در تحلیل و فهم اندیشههای سیاسی، آرا و مکاتب فکری به کار گرفته میشود و بیانکنندهی این است که مراحل فکری هر فرد و جریانی، متضمن دلالتهای گوناگونی است که بخشی از آن به تبیین وضعیت موجود اختصاص دارد. برایند کلی حاصل از نوشتار حاضر نشاندهندهی این است که عبور از بحران موجود در افغانستان در گام نخست، نیازمند تبیین جامع از وضعیت موجود و غیرمطلوب است که البته شناخت و تبیین جریانهای مذکور در این زمینه میتواند به تبیین جامع از وضعیت موجود بحرانی کمک نماید.
. (1403). دلالتهای تبیینی جریانهای فکری- سیاسی در افغانستان معاصر(چپگرایی، اسلامگرایی و لیبرالیسم)محمدحسن مهدوی. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 04(8), 105-146.
MLA
. "دلالتهای تبیینی جریانهای فکری- سیاسی در افغانستان معاصر(چپگرایی، اسلامگرایی و لیبرالیسم)محمدحسن مهدوی", جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 04, 8, 1403, 105-146.
HARVARD
. (1403). 'دلالتهای تبیینی جریانهای فکری- سیاسی در افغانستان معاصر(چپگرایی، اسلامگرایی و لیبرالیسم)محمدحسن مهدوی', جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 04(8), pp. 105-146.
CHICAGO
, "دلالتهای تبیینی جریانهای فکری- سیاسی در افغانستان معاصر(چپگرایی، اسلامگرایی و لیبرالیسم)محمدحسن مهدوی," جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 04 8 (1403): 105-146,
VANCOUVER
. دلالتهای تبیینی جریانهای فکری- سیاسی در افغانستان معاصر(چپگرایی، اسلامگرایی و لیبرالیسم)محمدحسن مهدوی. جریان شناسی دینی-معرفتی در عرصه بین الملل, 1403; 04(8): 105-146.