فضای مجازی، دنیا و ابزار قدرتمندی است که بسیاری از مرزها را در هم شکسته است. کاربران زیادی در این فضا، فعالیتهای متنوع دارند. برخی کاربران نیز در حوزه جهان اسلام فعالیت میکنند. میزان حضور و فعالیتهای آنان جوابگوی نیازهای متنوع این فضا نیست. شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام، راهبردیترین، حیاتیترین و کلیدیترین اقدام برای بهرهمندی از منابع، فرصتها، بازارها و توانمندیهای متعدد و مقابله با محدودیتها و آسیبهاست. هدف این پژوهش، شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام و پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان کاربران فضای مجازی جهان اسلام را شبکهسازی کرد؟ روش جمعآوری دادهها، اسنادی و کتابخانهای و تحلیل دادهها با رویکرد کیفی داده بنیاد است که بهطور استقرایی یک سلسله رویههای نظاممند را به کار میگیرد تا نظریهای را درباره پدیده مورد مطالعه ایجاد کند. شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام از یکسری شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، پدیدهمحوری، راهبردها وپیامدها تشکیل شده که مدل شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام را به دست داده است. این مدل، مدل کلی است که هر شبکهای میتواند با نمونهگیری از آن، بنا به نیازها، توانایی، فرصتها، راهبردها، ضعفها و آسیبهای خود، شبکهاش را بومیسازی کند.